10 Waarschuwingstekens die er op duiden dat je lichaam niet genoeg zout binnenkrijgt

Al decennia lang weten we dat natrium slecht is voor het hart, maar zoals de meeste voedingsonderwerpen is het verhaal over zout en het effect op de gezondheid niet zo eenvoudig uit te leggen. Wat we wel weten is dat je lichaam zout nodig heeft om te functioneren en daarbij is het type natrium dat je inneemt erg belangrijk.

Er wordt aanbevolen om tafelzout uit je te dieet te laten, dit komt door de ingredi├źnten die het bevat zoals toegevoegde jodium,aluminiumderivaten en MSG/verwerkt suiker. Maar er bestaan genoeg andere alternatieven zoals Celtic Sea Salt en roze Himalaya zout die goed zijn voor de gezondheid.

Zout In Het Menselijk Lichaam + Dieet
Mensen hebben zout nodig voor verschillende processen in het lichaam, het bloedvolume (het regelen van de hoeveelheid vloeistof in het cardiovasculaire systeem), zenuwstelsel en vertering. Je kunt een teveel aan zout hebben in je lichaam, dit komt vooral door de producten die je inneemt.

Denk hierbij aan voorverpakt voedsel en specerijen. Volgens de American Heart Association zijn dit de producten die een overmaat aan natrium bevatten:

Gist brood
Pizza
Burrito/taco’s
Soepen
Hartige snacks
Kip
Kaas
Spek, frankfurters en worstjes
Specerijen en salade dressings

Het menselijk lichaam kan overleven met een inname van 500 milligram natrium per dag. Je kan ook teveel zout in je lichaam hebben, vooral als je het via de verkeerde bronnen binnenkrijgt. Verpakt en verwerkt voedsel en specerijen bevatten het meeste zout en als je deze producten niet gematigd consumeert kunnen hypertensie en andere aandoeningen veroorzaakt worden.

Hoe weet ik of ik niet genoeg zout binnenkrijg?
Terwijl alle zorg uit gaat naar het binnenkrijgen van teveel natrium, dat hartziekten kunnen veroorzaken, zijn er veel symptomen of risicofactoren die als gevolg van lage hoeveelheid zout kunnen optreden, zoals depressie, insulineresistentie en hartziekten.

Te weinig natrium in het dieet kan de bloeddruk verlagen en het risico op hart- en vaatziekten verhogen. Dit is mogelijk doordat natrium de niveaus van renine, aldosteron, catecholamines, cholesterolen en triglyceriden in je bloed verhoogt, wat het risico op hartziekten verhoogt.

Hier zijn een paar andere tekens die er op kunnen wijzen dat je een zouttekort hebt:
Extreem zweten als je een oefening hebt uitgevoerd of door het warme weer
Als je veel water moet innemen
Als je hartproblemen ondervindt
Cognitieve achteruitgang (vooral bij kleine kinderen of ouderen)
Suikerziekte
Als je verlangt naar zout
Als je een hoge cholesterol hebt of triglyceriden
Diuretica (voorgeschreven voor hartfalen)
Als je last hebt van je schildklier (hypothyreoïdie)
Last van duizeligheid (vooral bij ouderen)

Als je je natriumgehalte wilt verhogen, worden de volgende bronnen aangeraden die rijk zijn aan natrium:
Roze Himalaya Zout (2,3 gram per theelepel)
Augurken (1,9 gram per portie
Bouillon (0.6 gram per portie)
Zuurkool (0.4 gram per portie)