11 Anti-verouderings- voedingsmiddelen die veroudering kunnen vertragen

Veroudering is een onvermijdelijk proces, maar het kan worden vertraagd en de effecten hiervan kunnen worden verminderd met behulp van verschillende natuurlijke remedies en voedingsmiddelen. De effecten van veroudering op de huid worden onder andere veroorzaakt door blootstelling aan de zon, celdeling, oxidatie en voeding.

In eerste instantie is het van groot belang om de volgende factoren te vermijden die de toestand van je huid negatief beïnvloeden:
Uitdroging: de huid wordt beïnvloed door het gebrek aan water in het lichaam, omdat de lever en het hart de belangrijkste organen in het lichaam zijn.
Roken: veroorzaakt onder andere rimpels, doordat koolmonoxide in sigaretten de circulatie in de haarvaten rond de mond verlaagt en deze gebieden niet genoeg voedingsstoffen krijgen.
Suikers: hechten zich aan eiwitten, lipiden en DNA en beschadigen deze en de omliggende huidweefsels. Dit leidt tot de creatie van geavanceerde glycosylatie-eindproducten (AGE’s) die veroudering versnellen door celdood te veroorzaken.
Stress: verkort de cel-telomeren en beschadigt dus het DNA. Telomeren zijn nodig voor de productie van eiwitten en als ze worden beschadigd, sterven cellen. Een gezonde huid is eigenlijk gebaseerd op een optimale cellulaire gezondheid.
Inactiviteit: Oefening verhoogt de bloedstroom naar de huid en ondersteunt de transport van voedingsstoffen door het hele lichaam.

Als het gaat om de gezondheid van de huid, zijn dit de beste 11 voedingsmiddelen die je zullen helpen de huid jonger te maken en jong te houden:

Sinaasappels zijn rijk aan vitamine C, wat essentieel is voor de productie van collageen, helen van wonden en blauwe plekken en herstellen van littekens en irritaties.

Wortelen zijn rijk aan Betacaroteen, wat schade door blootstelling aan de zon voorkomt. Betacaroteen is ook een antioxidant die rimpels vermindert en collageen opbouwt om de elasticiteit van de huid te verhogen.
Wortelen bevatten ook:
Vitamine A
Gezonde vetten
Water

Bananen zijn rijk aan magnesium en kalium, evenals het aminozuur L-tryptofaan dat wordt omgezet in serotonine en melatonine. Die helpen het lichaam om te ontspannen, dat de slaap verbeterd word en de huid word glad en zacht gehouden.

Zalm zit vol met Omega 3 vetzuren die de huid verjongen, ontstekingen die door chemicaliën veroorzaakt worden vermindert en celmembranen versterken voor een vollere huid.
Het is ook rijk aan:
Vitamine C
Vitamine B
Kalium.

Witte bonen leveren 29% van de dagelijkse behoefte aan kalium per 100 gram. Kalium houdt de cellen gehydrateerd en reguleert de overdracht van voedingsstoffen naar de cellen.
Witte bonen zijn ook rijk aan:
Vitamine E
Zink
Omega 3

Spinazie is rijk aan vitamine E, die de huid celmembranen beschermt, vrije radicalen neutraliseert en dus huidveroudering en schade voorkomt.
Het is ook rijk aan:
Vitamine C
Vitamine A
Alfa-linoneelzuur
Kalium
Betacaroteen
Omega 3

Linzen zijn rijk aan zink, dat de activiteit van olieklieren reguleert, wonden geneest, acne voorkomt en de productie van collageen ondersteunt.
Linzen zijn ook rijk aan:
Kalium
Vitamine C

Asperges zijn rijk aan foliumzuur, dat de stress beheert en veroudering vertraagt.
Het is ook rijk aan:
Vitamine C
Vitamine E
Vitamine A
Zink
Kalium
Omega 3

Lijnzaadolie bevat alfa-linoleenzuur dat de bloedsuikerspiegel reguleert, schade door vrije radicalen voorkomt en beschermt tegen schade als gevolg van indringers op cellulair niveau.
Het bevat ook:
Gezonde vetten
Omega-3 vetzuren
Vitamine E

Avocado’s bevatten gezonde onverzadigde vetten die de opname van tal van voedingsstoffen en vitamines helpen en de huid hydrateren.
Ze zijn ook rijk aan:
Vitamine C
Vitamine A
Zink

Zoete aardappelen zijn rijk aan vitamine A, dat de gezonde glans en textuur van de huid behoudt en de gezondheid van cellen ondersteunt.
Ze zijn ook rijk aan:
Kalium
Vitamine C