5 levensmiddelen die je helpen bij het verslaan van vermoeidheid!

Je voelt je moe en traag
We maken het allemaal mee, je wekker gaat in de ochtend je snoozed het een paar keer om vervolgens 10 minuten later dan normaal uit bed te stappen. Tijdens het klaar maken kan je amper je ogen open houden van vermoeidheid. Als je bent aangekleed sleep je je zelf naar de keuken voor een sterke kop koffie, zelf na een paar bekers koffie kan je je ogen amper open houden. Je sleept je zelf letterlijk door de dag heen en verlangt naar je bed en deken.

Dit heet vermoeidheid
Hoewel het misschien gek klinkt, kan wat je eet een groot deel van je energieniveaus bepalen. Het maken van een paar kleine dagelijkse veranderingen kan je energieniveaus verhogen.

Waarom voedsel invloed heeft op je energieniveaus
Je energieniveaus worden gecontroleerd door neuronen in je hersenen die zenuwcellen zijn, die communiceren met neurotransmitters. De veranderingen in het niveau van neurotransmitters, zoals norepinefrine en dopamine, kan je energieniveaus beïnvloeden, daarom worden ze “wake up chemicaliën” genoemd. Wanneer deze chemicaliën worden geproduceerd, bent je alerter, gemotiveerder en heb je meer energie. Het voedsel dat je eet kan de niveaus van de
“wake-up chemicaliën” in je hersenen beïnvloeden. Bij het ontbijt, in plaats van een toast met jam of fruit, probeer een toast met pindakaas. De toast is een koolhydraat en de pindakaas is een eiwit.

Wat te eten voor meer energie
Slimme koolhydraten ondersteunen je gezondheid en helpen om je energieniveaus hoog te houden. Dit zijn complexe en onverwerkte koolhydraten zoals volkoren, fruit en groenten. Zij helpen je om je gewicht te beheersen en geven je langer een vol gevoel met minder calorieën.

Deze soort koolhydraten bevatten:
-Zoete aardappelen
-Appels
-Bonen en peulvruchten
-Quinoa
-Havermout
Voor een energie boost eet een lepel honing, wil je de honing niet puur nuttigen meng het dan met pindakaas op een toast. Het grijpen naar een chocolade reep voor een energie boost kan je maar beter achterwege laten, een chocolade reep geeft je een boost voor enkele uurtjes en daarna ben je weer terug bij af.

Volgende keer wanneer je je weer zo vermoeid voelt probeer deze eet tips!