Deze 5-minuten yoga oefening kan je schildklier gehalte herstellen

Ik houd van yoga en kan maar niet begrijpen waarom zo veel mensen aarzelen om ook aan yoga te beginnen.
In de afgelopen tien jaar is het aantal yogastudio’s explosief gestegen en alle producten die daarbij komen kijken stijgen ook in prijs.

Er wordt al lang gediscussieerd over de origine van yoga, maar de partijen zijn het er wel allemaal over eens dat het in de oude India is ontwikkeld en het is niet alleen een oefening voor fysieke kracht, maar ook voor mentale en spirituele discipline. Boeddhistische en Hindoese groepen richten yoga op voor spirituele meditatie en voor hun gebeden. Onlangs hebben we gezien dat het Westen yoga tot een winstgevende gebeuren heeft gemaakt.

Is yoga deze hype waard?
Vele studies hebben geprobeerd de fysieke en psychologische invloed van yoga te bepalen, hoewel hier geen definitief antwoord op is, stelden sommige dat yoga gezondheidsrisicofactoren kan verminderen en misschien wel de psychologische genezing van een persoon kan bewerkstelligen.

In feite zijn er poses van de Asana yoga praktijk, die kan helpen het evenwicht te bewaren in een van de belangrijkste organen in het lichaam: de schildklier.
Onze schildkier is essentieel voor de manier waarop ons immuunsysteem reageert op externe stress. De schildklier bepaalt de impact die giftige chemicaliën op onze organen kunnen hebben.

In een wereld met steeds meer giftige elementen, is je schildklier geneigd om uit balans te raken. In plaats van medicijnen te gebruiken kan je deze 2 eenvoudige poses proberen:

Sarvanga Asana
“Asana” betekent stil blijven en sarvanga is sanskriet wat “hele lichaam” betekent. De sarvangasana is een schouderstand, waarbij je je hele lichaam in een stille houding houdt. Deze yoga positie is een van de beste manieren voor de omgekeerde bloedcirculatie.

Methode
-Lig plat op je rug met je benen rechtuit
-Houd je benen bij elkaar en breng ze langzaam richting het plafond
-Zet je palmen op je onderrug, en licht je heupen op
-Houd je benen recht en houd je ellebogen op de grond, om je rug te ondersteunen
-Als je eenmaal in deze positie bent, zal je schildklier tegen je kin aan worden gedrukt
-Houd een stabiele verticale lijn vast
Je lichaam moet door je schouder en biceps worden ondersteund, terwijl je constant en diep ademt.

Matsya Asana
Letterlijk vertaald betekent dit “zwemmen als een vis in water”, deze positie is makkelijk om te doen en stimuleert de schildklierfunctie. Deze positie kan niet alleen de schildklierfunctie verbeteren, maar kan ook het zenuwstelsel goed doen.

Methode
-Lig plat op je rug
-Neem de lotuspositie aan, door je linkerbeen over je rechterbeen te zetten en omgekeerd
-Licht je rug van de grond en plaats je hoofd op de grond, om een boog van je rug te maken

Raadpleeg altijd je arts voordat je begint met een oefenprogramma. Deze algemene informatie is niet bedoeld om een medische aandoening te diagnosticeren of om je zorgverleners te vervangen. Raadpleeg je zorgverlener om een geschikt oefenplan op te stellen. Als je pijn of problemen ervaart met deze oefeningen, stop ermee en raadpleeg dan onmiddellijk je zorgverlener.