5 Redenen waarom jij elke dag zou moeten planken

Als je nog steeds sit-ups en crunches doet, dan is het tijd om kennis te maken met planken! Naast het geven van een echte “full body” work-out, zorgt planken voor een kernversterking die veel veiliger en minder tijdrovend is dan andere oefeningen. Hieronder 5 redenen waarom je vandaag moet beginnen met planken:

Kern spieren
Planken is voordelig voor je hele lichaam en versterkt je kern spieren. Deze houding traint het gehele centrum van je lichaam van achteren naar je buik en je abs, alles tegelijk!

Rug
Als je de laatste tijd naar de sportschool bent geweest, heb je misschien opgemerkt dat mensen steeds minder sit-ups doen. Uit onderzoek blijkt dat sit-ups rugklachten kunnen veroorzaken, met planken hoef je je daar niet druk om te maken.

Stemming
De houding van planken vraagt concentratie en rust. Voor vele is deze combinatie vergelijkbaar met yoga en dat brengt je tot rust en maakt je vrolijker.

Flexibeler
Geloof het of niet, planken is niet alleen om je spieren te versterken, maar ook om ze flexibeler te maken. Doordat planken voor je hele lichaam is worden alle spieren opgerekt wat maakt dat je soepeler wordt.

Coördinatie
Coördinatie heeft meer te maken met kracht dan met oefeningen. Het focussen op het behoud van een sterke kern zal je helpen bij het leiden vanuit het centrum van je lichaam, waardoor het de rest van je lichaam niet zoveel werk hoeft te doen. Dit is vooral waardevol voor atleten die tijdens het sporten op hun benen vertrouwen, zoals zwemmers, lopers en fietsers.