7 redenen waarom je elke dag de plank oefening moet doen

Doe jij nog steeds sit-ups en crunches? Dan is het de hoogste tijd om deze verouderde buikspieroefeningen in te ruilen voor een oefening die veel effectiever is – de plank! Hier zijn 7 geweldige dingen die er met je lichaam zullen gebeuren als je deze oefening elke dag doet…

  1. De spieren in je lichaamskern worden sterker

Hoewel de plank positie voordelen voor het hele lichaam oplevert, staat het voornamelijk bekend om het versterken van de lichaamskern.  Deze houding traint de gehele lichaamskern, vanaf de rug, buik tot de schuine buikspieren.

  1. Je rug zal je dankbaar zijn

Als je onlangs naar de sportschool bent geweest, is het je misschien opgevallen dat steeds minder mensen sit-ups doen. Dit komt doordat de meeste trainers het erover eens zijn dat sit-ups lage rugpijn en verwondingen kunnen veroorzaken.

  1. Je metabolisme schiet omhoog

Het is geen geheim dat ons metabolisme langzamer wordt, naarmate we ouder worden. Om dit te bestrijden adviseren trainers de plank-oefening, boven alle andere oefeningen. Je verbrandt met deze oefening meer calorieën dan met traditionele sit-ups, wat uiteindelijk zal leiden tot sterkere spieren in je lichaamskern. Hierdoor zul je gedurende de dag meer energie verbranden.

  1. Je houding wordt beter

Heb je gemerkt dat je schouders hangen? Als deze positie correct wordt uitgevoerd, richt het zich op de (schuine) buikspieren, schouders en rugspieren. Zijn de spieren in dit gebied sterker, dan is het eenvoudiger om gedurende de dag een gezonde houding aan te nemen.

  1. Je coördinatie gaat erop vooruit

Coördinatie heeft meer te maken met kracht dan met oefening. Je richten op het behouden van een sterke lichaamskern, zal je helpen om te ‘sturen’ vanaf het centrum van je lichaam, waardoor de rest van je lichaam minder werk hoeft te doen.

  1. Je flexibiliteit verbetert

Geloof het of niet, maar met de plank houding versterk je niet alleen je spieren, maar verbeter je ook je flexibiliteit. Deze full-body work-out, zorgt ervoor dat de spieren rondom je sleutelbeen, schouderbladen, hamstrings en zelfs de tenen gestrekt worden.

  1. Je zult je gelukkiger voelen

Door de plank positie, kun je niet anders dan je richten op je ademhaling en je lichaam als geheel. Voor velen, helpt deze oefening om dagelijkse zorgen opzij te zetten, het bewustzijn te verhogen en de stemming te verbeteren.

Wie had ooit gedacht dat je met één oefening zo veel kon bereiken. Om de plank in je dagelijks leven te introduceren, kun je langzaam beginnen met 2-3 herhalingen van 30 seconden. Je zult het direct voelen branden! Naarmate je sterker wordt, kun je de duur en het aantal herhalingen aanpassen aan je nieuwe, sterkere lichaam.

Wat vind jij van deze voordelen? Doe jij deze oefening zelf ook? Zo ja, heb je tips voor beginners?