Een dagelijkse wandeling van slechts 15 minuten kan je leven voorgoed veranderen

Wandelen is een van de meest gewone activiteiten die we dagelijks doen, maar uit onderzoek is gebleken dat het een van de effectievere oefeningen is. Daarom moeten we er meer aandacht aan geven naarmate we ouder worden. Volgens de hoofdonderzoeker: Is leeftijd geen excuus om geen oefeningen te doen.

Het is belangrijk dat er regelmatig fysieke activiteiten ondernomen worden. Die hebben namelijk een positief effect op je gezondheid.

Uit onderzoek is gebleken dat in de afgelopen 12 jaar het sterftecijfer met 22% gedaald is bij volwassenen boven de 65 jaar, hierbij was een regelmatige wandeling van slechts 15 minuten per dag genoeg. Wetenschappers hebben de effecten van langdurig wandelen onderzocht en ontdekt dat het ontelbare voordelen biedt.

Wandelen is een aerobische oefening, het stimuleert de hart- en ademhalingssnelheden om extra zuurstof naar de spieren te pompen. De botten, spieren en organen worden versterkt. Uit onderzoek is gebleken dat oefeningen, voor zwaarlijvige kinderen tot 45 minuten per dag, 5 dagen per week, het vermogen van hun longen kan verhogen.

Buiten wandelen biedt ook andere voordelen, omdat het de geestelijke gezondheid ondersteunt, stress vermindert, humeur verbetert en depressiesymptomen behandelt. Zonneschijn optimaliseert het vitamine- D niveau in het lichaam, die nodig is voor de algemene gezondheid en de kracht van de spieren en botten. Regelmatig lopen vermindert het risico op verwondingen en verbetert de mobiliteit en het versterkt de botten en bindweefsel.

De American Heart Association adviseert om dagelijks ten minste 30 minuten te lopen, als een effectieve manier om het risico op hoge bloeddruk, diabetes, hoog cholesterol en beroerte te verlagen. Zij raden aan om langzaam te beginnen en de duur en het tempo geleidelijk te verhogen. Uit onderzoek is gebleken dat wandelen de kans op hart- en vaatziekten met 31% verminderde en de sterftekans met 32% daalde. Wetenschappers beweren dat je ernstige ziekten kunt voorkomen als je ongeveer 9 km per week loopt.

Niet iedereen heeft tijd of geld om naar de sportschool te gaan, maar de meesten hebben genoeg tijd om te lopen. Koop een fatsoenlijk paar schoenen en loop minstens 15 minuten per dag, om te profiteren van al de geweldige voordelen van het lopen.