Hoe krijg je je gewichtstoename hormonen onder controle?

Het is moeilijk om je voor te stellen dat ons gewicht niet alleen afhankelijk is van het aantal calorieën dat we verbruiken, maar ook van sommige onzichtbare chemicaliën in ons lichaam. Sterker nog, hormonen beïnvloeden onze metabolische processen en bevelen ons lichaam om vet op te slaan of te stoppen met aankomen.

Er zijn tal van factoren die lichaamsgewicht kunnen beïnvloeden. Onder hen zijn onze fysieke activiteit, genetica, eetgewoonten en stress. De belangrijkste rol in dit proces hoort echter nog steeds bij de hormonen die verantwoordelijk zijn voor de regulering van je metabolisme.

Deze chemicaliën geven je lichaam door om vet op te slaan of te verbranden:
Insuline
Glucose is een belangrijke bron van energie voor je cellen. Nadat je je hebt genuttigd en je bloedglucosegehalte stijgt, word je pancreas aangeduid om meer insuline vrij te laten, het hormoon dat helpt om glucose in cellen te leveren. Het is alsof insuline op de deur van je cellen klopt. De cellen horen de kloppen, openen en laten de glucose in. Insuline geeft ons energie, maar verzamelt ook vet. Als insulinegehalte hoog is, zal je lichaam vet opslaan.

Cortisol
Cortisol is een stresshormoon. Het wordt geproduceerd door de bijnieren om te voorkomen dat de bloedsuikerspiegel daalt. Daarom ben je geneigd om meer suikerproducten zoals ijs, taart, chocolade en snoepjes te eten als je stress hebt. Daardoor help je je lichaam om kracht op te bouwen om moeilijke situaties aan te kunnen. Cortisol vertraagt ​​het metabolisme. Als je een hoge cortisolgehalte in je bloed hebt, kom je aan.

Leptine
Leptine is het verzadigingshormoon. Het wordt afgescheiden door vetcellen en stuurt een signaal naar de hersenen dat je vol bent. Leptine controleert je stofwisseling en helpt de cellen erachter te komen of ze vet opslaan of verbranden. Als je leptine-niveau laag is, neemt je eetlust toe en is je lichaam geneigd om overtollig voedsel op te slaan als vet. Zeer vaak wordt het niveau van dit hormoon verminderd door slaapstoornissen. Daarom is het zo belangrijk om genoeg slaap te krijgen.

Hoe je moet eten en sporten om gewicht te verliezen
Wat te eten?

Vasthouden aan een extreem streng dieet is niet gezond. Daardoor kan je slanker worden, maar het resultaat duurt niet lang. Als je regelmatig kleine portie eet stilt je lichaam zijn honger en sla je geen overbodig vet op.
Eet voedingsmiddelen die minder waarschijnlijk bijdragen aan het verhoogde niveau van insuline in je lichaam. Dit zijn producten met een lage glycemische index (GI).

Vermijd snelle koolhydraten en eet in plaats daarvan rijk aan eiwitten en vezels. Ze helpen je om snel vol te zitten en daardoor zal je niet veel eten. Proteïne helpen bij het opbouwen van spiermassa, en spierweefsel verbrandt meer calorieën dan lichaamsvet, zelfs wanneer je aan het rusten bent.

Sporten

Als je sport werken de spieren harder en heb je meer glucose nodig om te verbranden als energie. Dus als je fysiek actief bent, moet je je suikervoorziening elke dag opnieuw aanvullen. Studies hebben aangetoond dat high intensity interval training het meest effectief is bij het verbeteren van insuline gevoeligheid. Het is ook een goed idee om voor het sporten een shake die koolhydraten en eiwitten bevat, te consumeren. Dit helpt je bij het terugbrengen van je cortisol.