Is jouw kind een beelddenker? Dan is dit artikel voor ouders, grootouders en leerkrachten het lezen waard!

Kinderen willen vaak hun best doen, maar wanneer ze niet op hun talenten worden aangesproken kunnen ze een slechte werkhouding gaan ontwikkelen. Dit geldt vooral voor beelddenkende kinderen.

Het kost kinderen moeite hun aandacht bij de les te houden. Naar lange verhalen of uitleg luisteren vinden ze moeilijk. Ze worden snel afgeleid; vooral als ze niet mogen bewegen. Ze zitten te dromen of horen en zien juist alles om zich heen.

Het leerprobleem waar beelddenkers mee zitten heeft veel weg van dyslexie (moeite hebben met lezen en/of taal) of dyscalculie (moeite hebben met rekenen en dan vooral met automatiseren). Het huidige onderwijs is meestal niet ingesteld op beelddenkende kinderen.

Het kind wordt als dyslectisch bestempeld en krijgt daar waarschijnlijk een dyslexieverklaring voor. Er wordt veel tijd geïnvesteerd in het kind om het zo goed mogelijk te helpen. Helaas wordt er niets gedaan om het probleem op te lossen.

Om ouders, grootouders, leerkrachten en opvoeders een handje te helpen hebben wij hieronder omschreven hoe je een beelddenker herkent. Daarnaast hebben wij een aantal tips die kunnen helpen om het probleem te verminderen.

Wegdromen
Beelddenkers zijn van nature vaak nonchalant, spontaan en impulsief. De woorden die ze horen roepen allerlei beelden bij ze op. Deze beelden associëren ze weer met andere beelden, met het gevolg dat hun aandacht verzwakt, ze wegdromen en vergeten op te letten in de klas.

Wiebelen
De linker hersenhelft valt bij beelddenkende kinderen makkelijk stil. Daarom zie je dat kinderen vaak gaan zitten wiebelen om de aandacht erbij te kunnen houden. Onbewust stimuleren kinderen hiermee hun linker hersenhelft. De hersenhelft waar we onder andere woorden verwerken.

Verwerkingstijd
Het duurt vaak even voor opdrachten landen bij beelddenkende kinderen en ze aan de slag gaan. Vervolgens laat ook het werktempo vaak te wensen over. De beelddenker moet alles in zijn hoofd vertalen van beeld naar woord en andersom; dat kost tijd en energie!

Nut en noodzaak
Vaak hebben beelddenkers moeite met het automatiseren van leerstof. Vaak zien ze het nut niet van de dingen die ze moeten leren. Ze willen weten waarom iets geleerd moet worden en zijn er moeilijk van te overtuigen dat iets is zoals het is.

Wat kan helpen?

  • Zorg dat een kind de opdracht begrijpt. Dit betekent dat een kind zelf actief hier nogmaals naar moet vragen of dat een docent het nogmaals kort uitlegt.
  • Zorg er voor dat een kind kan bewegen als dat nodig is voor een betere concentratie.
  • Laat beelddenkers zelf oplossingen vinden voor problemen, door informatie op te zoeken en zelf actief te zijn.
  • Laat ze associëren, dat is een leerstijl welke past bij veel beelddenkende kinderen, zo blijven ze enthousiast

Door op tijd te herkennen en te onderkennen dat uw kind beelddenker is kan de toekomst van uw kind er heel anders uit komen te zien. Deel deze informatie zoveel mogelijk met je vrienden en familie op Facebook om te voorkomen dat kinderen een verkeerde diagnose krijgen en niets wordt gedaan om het probleem op te lossen.

OOK INTERESSANT