Ouders ervaren nog steeds slaaptekort, ondanks dat hun kinderen het huis al uit zijn

Je kinderen zullen altijd je baby’s zijn, ongeacht hun leeftijd. Als je kind klein is maak je je zorgen dat ze niet genoeg eiwitten binnenkrijgen of dat ze zich bij de speeltuin pijn doen. Naarmate een kind ouder wordt, blijf je je altijd zorgen maken over hun welzijn. Uit recente studie is gebleken dat veel ouders zich nog steeds zorgen maken over hun kinderen en hierdoor verliezen ze slaap nadat hun kinderen zijn uitgegroeid.

Amber J. Seidel van de Penn univerisity heeft onderzoek gedaan naar de relatie tussen de zorg van ouders en hun kinderen. Hierbij werden hun slaappatronen geanalyseerd. Het onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrift, The Gerontologist, hierbij werden 186 heteroseksuele stellen geïnterviewd. Het doel van het onderzoek was om antwoord te krijgen op de volgende drie vragen: hoeveel steun bieden ouders aan hun kinderen, hoe stressbestendig zijn ze en hoeveel uur slaap krijgen ze.

Van de koppels werd gevraagd om bij te houden hoeveel steun zij aan hun ‘volwassen’ kinderen geven op een schaal van 1-8, 1 betekent dagelijks aanbieden van hulp en 8 betekent minder dan een keer per jaar of helemaal niet. De definitie van steun varieerde van gezelschap tot financiële bijstand.
Vervolgens werd er van de koppels gevraagd om te beoordelen hoe stressbestendig ze waren om hun kinderen te helpen, op een schaal van 1(helemaal niet) tot 5(veel)
.
Tenslotte werden de koppels gevraagd om te rapporteren hoeveel uren slaap ze per nacht ze kregen. De vrouwen sliepen gemiddeld 6,66 uur en de mannen 6,59.

De uitslag van het onderzoek
Uit het onderzoek is gebleken dat de relatie met ‘volwassen’ kinderen verschillende effecten heeft op de slaapkwaliteit van mannen en vrouwen van middelbare leeftijd. Terwijl de slaapkwaliteit van de man werd beïnvloed door de stress van het geven van steun, is de angst over de steun wat de slaapkwaliteit van de vrouw onderbroken.
Genoeg slaap is essentieel voor het behoud van een gezonde lichaam en geest. De verminderde slaapuren die door de kinderen veroorzaakt worden kunnen een negatieve invloed hebben op: het geheugen, de stemming en reactietijd.

Volg de hieronder genoemde tips van de Angst- en Depressievereniging in Amerika en de stress zal verminderen:

Eet gebalanceerde maaltijden
Een gezond dieet houdt je lichaam en geest helder, waardoor je ’s nachts beter kunt slapen. Bij het volgen van een dieet is het belangrijk dat je geen maaltijden overslaat.

Het uitvoeren van dagelijkse oefeningen
Het uitvoeren van oefeningen zal je helpen om je goed te voelen en het zal leiden tot een gezondere levensstijl.

Doe iets voor de gemeenschap
Doe vrijwilligerswerk in je gemeenschap of zoek manieren om deel te nemen aan een groepssessie. Als je verbonden bent met andere, krijg je rust van je dagelijkse stress.

Praten met anderen
Praat met iemand over je gedachten en gevoelens. Je hoeft niet altijd je volwassen kinderen of partner te gebruiken als uitlaat om te praten over je gevoelens. In plaats daarvan kun je met een vriend praten of neem deel aan een ondersteuningsgroep.

Neem een time-out
Neem even wat tijd om de dingen te doen waar je van houdt, zoals een boek lezen, muziek luisteren of een massage krijgen.

Beperk het gebruik van alcohol en koffie
Alcohol en cafeïne kunnen woede verergeren, angst vergroten en paniekaanvallen veroorzaken. Het verminderen op deze drankjes helpt je angstniveaus te verlagen en je algemene gezondheid te verbeteren.

Houdt een dagboek bij
Een dagboek is een veilige ruimte om je gevoelens in op te schrijven zonder het risico te lopen dat je iemand kwetst of beledigt. Daarin kan je je uitdrukken op welke manier dan ook, wat je ook maar voelt schrijf het op. Haal de gedachtes uit je hoofd en schrijf het op papier!

Het is oké als je je zorgen maakt over je kinderen, het zijn toch je baby’s, maar laat de stress je leven niet overnemen. Het behoudt van gezonde relaties met je kinderen ongeacht hoe oud ze zijn is belangrijk. Je kinderen zullen je hiervoor bedanken.

OOK INTERESSANT