Wetenschappers zeggen dat onze brein beter werkt als we vaker dingen vergeten!

Ben je vergeten waar je je auto gisteravond hebt geparkeerd? Heb je ooit gewacht tot je pizza klaar is, om er vervolgens achter te komen dat de oven nooit aan heeft gestaan? Ben je ooit iemand tegen gekomen waarvan je zeker weet dat je de persoon kent maar zijn naam niet meer kan herinneren? Als dit het geval is, bent jij waarschijnlijk de eerste die toegeeft dat je een slecht geheugen hebt. Hoewel het soms schandelijk is, blijkt uit verschillende studies nu dat er eigenlijk niks is om je voor te schamen. Nadat je de bevindingen hebt gelezen, kan je zelfs trots zijn op je slechte geheugen!

Professor Blake Richards van de Universiteit van Toronto publiceerde een eye-opening document in Neuron, waarin wordt bekeken hoe geheugenfuncties de besluitvormingsprocessen in de echte wereld optimaliseren. Volgens zijn review studie van meerdere werken, heeft vergeten niets te maken met lagere intelligentie of onhandigheid. In feite moeten we triviale dingen vergeten om belangrijke informatie op te nemen. In plaats van informatie als ‘feiten’ in te zien, creëert de hersenen een algemeen beeld van bepaalde gebeurtenissen en vereenvoudigt relevante informatie voor toekomstig gebruik. Het is echter vaak het geval dat triviale informatie in de hersenen teveel ruimte en energie verspillen. Uiteindelijk triggert dit een soort van onvoldoende geheugenwaarschuwing, waardoor de hersenen het vergeten, en dat ziet men als een slecht geheugen.
Tijdens een interview kwam een journalist erachter dat Albert Einstein zijn eigen nummer niet wist, waarop Einstein antwoorden “onthou nooit iets dat je kan opzoeken”.

Terwijl je misschien bent vergeten waar je je sleutels hebt gelaten, hebben je hersenen nu meer ruimte om informatie op te slaan dei belangrijk is. Daarom is het belangrijk om je geheugen regelmatig op te schonen om de prestaties van je brein te verbeteren.

Hoe kunnen we ons geheugen opschonen en optimaliseren?
Een manier is om naar de sportschool te gaan of regelmatig andere lichamelijke activiteiten te doen. “We weten dat oefening het aantal neuronen in de hippocampus verhoogt,” legde Richards uit. Door het aantal neuronen in je brein te verhogen, zullen onbeduidende delen van herinneringen worden opgeheven, terwijl tegelijkertijd belangrijke informatie wordt opgeslagen.

Je kan het functioneren van je hersenen optimaliseren door bepaalde soorten voedsel te eten zoals: volkoren voedsel, visolie, bosbessen, tomaten, voedingsmiddelen die vitamine B bevatten, walnoten, avocado’s, donkere chocolade en broccoli.

Vergeetachtigheid is helemaal niet zo slecht tenzij het vaak gebeurt, dan is het altijd handig een dokter te raadplegen.

OOK INTERESSANT