Zo kunnen deze voedingsmiddelen je helpen om vermoeidheid tegen te gaan.

Gebeurt het vaker dat je je moe voelt, traag reageert of als je moeite hebt om op te staan wanneer de wekker gaat. Je worstelt om wakker te blijven terwijl je je aan het klaarmaken bent voor het werk. Je gaat opzoek naar een paar kopjes sterke koffie om wakker te blijven en je worstelt nog om de dag door te komen.

Als je werkdag voorbij is kan je niet wachten om terug te keren naar je bed en warme deken, zodat je weer kunt gaan slapen. Herken je dit gevoel? Je hebt dan te maken met vermoeidheid. Het hoeft niet zo te zijn.

Hoewel het misschien gek klinkt, kan wat je eet een groot deel van je energiepeil bepalen. In feite kan het maken van een paar kleine veranderingen in het dagelijks leven je energiepeil verhogen en je helpen jezelf terug te vinden.

Waarom heeft voeding invloed op je energiepeil?
Je energiepeil worden gecontroleerd door neuronen in je hersenen, dit zijn zenuwcellen die communiceren met neurotransmitters. Veranderingen in het niveau van neurotransmitters, zoals norepinefrine en dopamine, kunnen je energiepeil beïnvloeden; daarom worden ze “wake up chemicals” genoemd. Wanneer deze chemicaliën worden geproduceerd bent je alerter, gemotiveerder en energieker.

Het type koolhydraten dat je zou moeten eten om je energiepeil te behouden of jezelf een energieke boost te geven, zijn “slimme koolhydraten.” Slimme koolhydraten ondersteunen je gezondheid en bieden hulp om je energiepeil hoog te houden. Dit zijn complexe en onverwerkte koolhydraten zoals granen, fruit en groenten. Zij helpen je om je gewicht te beheersen.

Voorbeelden van “Slimme koolhydraten” zijn:
-Zoete aardappelen
-Appels
-Bonen en peulvruchten
-Quinoa
-Havermout

Als je je slaperig voelt of een slaperig gevoel krijgt, probeer dan een lepel met honing in te nemen. Honing bestaat niet alleen uit anti-microbiële, anti-inflammatoire en antivirale eigenschappen, maar het bevat ook natuurlijk voorkomende suiker en koolhydraten die je niveau kunnen verhogen. Als je geen lepel met honing wilt innemen eet dan pindakaas op toast.

Iets dat je moet vermijden terwijl je tegen de vermoeidheid vecht of een energie boost nodig hebt is suiker. Natuurlijk als je een donut of energiereep eet, zal het je een energie boost geven, maar na een paar uur voelt het alsof je ieder moment kan instorten, een suikercrash. Volgens The Doctor’s Book of Food Remedies draagt suiker eigenlijk bij aan het gevoel van vermoeidheid!

Ken je andere voedingsmiddelen die je energiepeil verhogen? Laat het ons dan weten door een reactie op Facebook te plaatsen.

OOK INTERESSANT