4 ideeën om je sportieve uitdagingen in 2024 te behalen

0
182

Ben je het jaar 2024 met de nodige voornemens begonnen? Dan wil je uiteraard dat deze voornemens uitkomen. Of dat je je daadwerkelijk aan je voornemens gaat houden. Dit vraagt om een bepaalde vorm van discipline en doorzettingsvermogen.

Relatief veel mensen hebben het voornemen om meer te gaan sporten. Geldt dit ook voor jou? Heb je alleen het idee dat je het met alleen dit voornemen niet gaat halen? Bekijk dan onderstaande 4 ideeën even. Mogelijk kun je met deze ideeën je voornemens en sportieve uitdagingen in 2024 makkelijker behalen.

Idee 1: schrijf je alvast in voor een sportwedstrijd

Jaarlijks worden in ons land ontzettend veel sportwedstrijden georganiseerd. Denk hierbij aan wielrentochten, aan hardloopwedstrijden en aan andere sportwedstrijden. Door je nu alvast voor zo’n wedstrijd in te schrijven, heb je een stevige stok achter de deur.

Bijkomend voordeel: sommige sportwedstrijden hebben nog een achterliggend doel. Zo zijn er sportwedstrijden die goede doelen Utrecht ondersteunen dan wel financieren. Ook zijn er sportwedstrijden die daadwerkelijk georganiseerd worden om mensen in beweging te laten komen. Een sportwedstrijd heeft dus niet altijd een commercieel doel. Ondertussen biedt deze wedstrijd voor jou de gewenste motivatie.

Idee 2: kom in beweging voor een goed doel

Sporten voor het goede doel is te allen tijde een goed idee. Je geniet hiermee namelijk van twee belangrijke voordelen:

– Je haalt geld op voor een goed doel. Dit kun je onder meer doen door je te laten sponsoren door mensen om je heen. Door collega’s, door buren, door familieleden en door vrienden om maar wat voorbeelden te noemen.

– Je behaalt je sportieve uitdagingen. Hardlopen of fietsen voor een goed doel lijkt minder moeite te kosten. Dit komt onder meer doordat je weet dat andere mensen het veel zwaarder hebben. Ook komt dit doordat je weet dat je het ergens voor doet, behalve voor alleen je eigen doelen.

Idee 3: zoek een sportmaatje

Wil je graag in 2024 lekker in beweging komen? Heb je alleen moeite om jezelf van de bank af te slepen? Dan is het verstandig om een sportmaatje te zoeken. Ook een sportmaatje vormt een geweldige stok achter de deur.

Heb je bijvoorbeeld met je sportmaatje op donderdagavond om 19.00uur afgesproken? Als je donderdagochtend wakker wordt, weet je direct dat je ’s avonds moet sporten. Dit zorgt ervoor dat je ook echt gaat. Je voelt een fijne verplichting om lekker in beweging te komen. Daar heb je op termijn uiteraard erg veel aan!

Idee 4: stel specifieke doelen

Met alleen het voornemen ‘meer sporten’ ga je het niet redden. Het is belangrijk om concrete en specifieke doelen op te stellen. Wil je bijvoorbeeld in september aan die ene hardloopwedstrijd mee doen? Dan kun je een concreet doel stellen voor de tijd waarin je de betreffende afstand af wil leggen.

Of je stelt als doel dat je een xxxx aantal calorieën per week wilt verbranden. Om dit te bereiken, moet je wel in beweging komen. Dergelijke specifieke doelen vormen eveneens een geweldige stok achter de deur!